Boorn & Boerschop 2013-02: Excursie naar de Meyer Werft Papenburg, Duitsland

geplaatst in: Boorn & Boerschop, Publicatie | 0

Auteur: Ria Blödtner-Leushuis

Het was koud die zaterdag 1 juni j.l. Maar desalniettemin gingen wij goed gezind op weg naar Papenburg met 62 deelnemers. Om 8.15 verzamelden wij ons bij het station aan de Parallelweg in Borne. Er was een deelneemster niet aanwezig, maar ik heb haar gebeld. Ze bleek zich met de vertrektijd vergist te hebben. Maar geen nood, wij hebben haar opgepikt bij de supermarkt Huls van de Nieuwboer wat op onze weg lag richting de snelweg. Om 8.30 uur konden we vertrekken.

De reis verliep geheel volgens programma. In de bus stel ik mij even voor, voor de mensen die mij misschien niet kennen, en heet ieder van harte welkom. De deelnemers worden ingelicht dat door omstandigheden er maar een reisleidster is. Daarom werd door mij gevraagd, ook omdat alles zeer strak gepland was, een beetje op te letten en tijdig weer bij de bus te verschijnen. Een keertje lukte dat niet!

Rijdend door het bijzondere, deels nog onontgonnen Duits veengebied komen wij om 10.15 op ons koffie-adres in Papenburg aan. In Café restaurant Mozart werden we ontvangen met “ Kaffee und Bratapfelkuchen und Sahne”.
Na de koffie rijden wij naar de Meyer Werft, waar we ons om 11.45 moesten melden. Het was die dag druk op de werf. Na een wachttijd van 10 minuten konden wij naar binnen. Wij werden in 2 groepen verdeeld. Iedere groep wordt door een deskundige (grappige) gids door het bedrijf geleid.
Er werd eerst een film vertoond over de geschiedenis van de Meyer Werft. Daarnaar liepen wij door een soort museum, waar allerlei schaalmodellen uit de lange geschiedenis van de Meyer Werft waren te bewonderen, met uitleg van de gids. Vervolgens kwamen we in het immens grote droogdok van de werf. Hier is alles groot, groter en grootst. Er worden jaarlijks drie, tot wel 300 m lange, cruiseschepen gebouwd. De productie van deze schepen gebeurd geheel in eigen beheer. De schepen worden samengesteld uit vooraf gemaakte bouwblokken. Deze blokken worden in het droogdok samengebracht. De logistiek, die hiervoor is vereist en de noodzakelijke maatvastheid van de verschillende onderdelen wordt bereikt d.m.v. de modernste computertechnieken. De suites met de meubels worden kant en klaar geleverd en aan de zijkant in de cabines geschoven. De werf heeft 2500 werknemers en een groot aan werknemers via toeleveranciers.

De Meyer Werft bestaat sinds 1795 en is nog steeds een familiebedrijf, waar nog steeds een Meyer de scepter zwaait.

Om 14.30 werden we weer verwacht in “ons” restaurant waar een driegangen menu op ons wachtte. Onze deelnemers konden kiezen tussen vis of vlees. Vooraf een soep, die de meeste van ons nog niet kenden: aardappelsoep. Het eten werd geserveerd met een glaasje wijn of fris. Het toetje ontbrak ook niet.

Na het diner reden wij naar de Alte Werft waar wij in moesten schepen voor de rondvaart door de haven van Papenburg, gelegen aan de rivier de Ems. De Ems is een betrekkelijk kleine rivier. Er zijn allerlei maatregelen nodig om de gebouwde zee-reuzen via deze rivier naar open water te leiden.

Helaas hadden we het niet getroffen met het weer. Er stond namelijk een zeer sterke noordelijke wind, die in dit rivierlandschap op de rondvaartboot vrij spel had. Gelukkig was er beperkt aantal plaatsen binnen, maar de kanjers onder ons vonden het niet erg buiten op het dek.

Ondanks de strakke planning liep alles toch een beetje uit. Om 17.45 vertrokken wij weer richting Borne. Onderweg nam Wil van Goethem-Wegter het woord en bedankte mij voor de fijne excursie en vertelde nog het een en ander. Ik heb de microfoon overgenomen en de mensen medegedeeld dat ik de activiteitencommissie verlaat, zodra ik in Borne uit de bus stap. Om 19.15 uur waren we weer bij het station in Borne. Buschauffeur Ben Brok heeft het deze dag goed gedaan.

Afb. 01:

Langs deze weg wil ik Wil bedanken voor de lieve woordjes, Jeannette en Klaus, mijn man, voor de goede ondersteuning van deze excursie.

(–> naar PDF-versie van deze publicatie)

(–> naar Inhoudsopgave 2013-02)

(–> naar Boorn & Boerschop pagina)